Tegenwoordig spreekt men steeds meer over Marketing Automation. Maar wat houdt deze term precies in? Het is een online marketing tactiek en wordt ingezet om gestructureerd en gericht communicatie te hebben met de doelgroep. Steeds meer organisaties en bedrijven zetten Marketing Automation in om volgers, leads, prospects, en klanten met meer structuur en gerichter te bereiken. Volgens een recent onderzoek gebruikt 67% van marketing leaders Marketing Automation. 21% is van plan om Marketing Automation in te zetten en slechts 2% zegt dat ze Marketing Automation niet gaan gebruiken. Dat betekent dat 98% van marketing leaders Marketing Automation in zet of van plan is om het in te zetten.
Wat houdt Marketing Automation precies in?
Veel online marketeers omschrijven Marketing Automation als een mogelijkheid om het juiste bericht, op het goede moment, naar de correcte persoon te sturen. Echter kan dit niet als de definitie van Marketing Automation gezien worden. Beter is om Marketing Automation te beschrijven als een online marketing tactiek waar je prospects mee kunt opwarmen met bruikbare en gepersonaliseerde content met het doel om prospects te converteren tot een klant. En om klanten te converteren tot loyale klanten. Een misvatting is dat Marketing Automation een manier is om leads te maken. Het is mogelijk met Marketing Automation, maar dat is maar een klein gedeelte van deze online marketing techniek. Marketing Automation is te gebruiken voor de hele funnel en niet alleen voor het middelste gedeelte van de funnel. Wil jij maximaal resultaat behalen met Marketing Automation? Informeer naar de mogelijkheden van Marketing Automation op Businessbase.nl.
Hoe gaat Marketing Automation precies in zijn werk?
Wil je Marketing Automation effectief inzetten, dan is het van belang om het gedragspatroon van de prospect te volgen. Dit kan worden gedaan met tracking scripts, op de website of tracking pixels in e-mails. Bijna ieder Marketing Automation tool zorgt voor een klein script voor je website. Dit kleine stukje script zorgt ervoor dat je de bezoekers op je website kunt koppelen aan de contactpersoon van je e-maillijst. Enige wat dan nog nodig is, is een interactie van een klant met de Marketing Automation software. Je kunt dat zien als bijvoorbeeld het invullen van een formulier of het openen van een nieuwsbrief. Ook de interactie van een prospect met de nieuwsbrief kan uiteraard worden gemeten. Je weet nu wanneer en hoe een prospect je website gebruikt en daardoor je anticiperen.