Welkom bij dit artikel over Lemon8, dit is het eerste artikel in een reeks waarin we verschillende social media platforms bij langs gaan. We zullen ons hierbij vooral focussen op de wat minder bekende platformen. Voor elk platform leggen we je uit wat het platform is, wat je ermee kan en of het eventueel interessant kan zijn voor ondernemers. We beginnen dus bij Lemon8, is dit de nieuwe concurrent van het razendpopulaire TikTok, of is het een heel ander platform?
Wat is de Lemon8?
Lemon8 is een social media app waarin je net als op de bekende platformen content maakt en deelt met andere gebruikers. Lemon8 is ontwikkeld door ByteDance, het moederbedrijf van TikTok. In tegenstelling tot TikTok kun je op Lemon8 ook foto’s plaatsen. Hierin lijkt het niet per se het nieuwe TikTok te zijn, maar misschien juist een aanvulling op het bestaande platform.
De kern van Lemon8
Lemon8 wordt weleens omschreven als de baby van Instagram en Pinterest. Ondanks de stijgende populariteit van video, geeft dit platform in tegenstelling tot andere platformen de voorkeur aan foto content.
De focus van Lemon8 is sterk gericht op lifestyle inhoud, zoals beauty, mode, gezondheid reizen, interieurontwerp en nog veel meer. Het platform moedig zijn gebruikers aan om ervaringen en ideeën te delen. Het platform biedt zijn gebruikers tools voor content creatie waarmee ze aantrekkelijke visuele content kunnen creëren.
Lemon 8 vs TikTok.
Aangezien TikTok momenteel het meest populaire Social Media platform is (en het zelfde moederbedrijf heeft) kunnen we het niet laten om een vergelijking te maken tussen deze twee platformen.
Overeenkomsten
De social media apps zijn bedoeld om creatieve content te delen.
- Het algoritme van de platformen maakt het voor creators mogelijk om (sneller) viral te kunnen gaan.
- SEO-vriendelijk: zowel TikTok als Lemon8 maken gebruik van hashtags en keywords.
- Beide platformen maken gebruik van algoritmes om gepersonaliseerde inhoud en aanbevelingen te bieden, gebaseerd op de interesses en het gedrag van de gebruiker.
- Beide spelen in op jongere doelgroep zoals Gen Z
Verschillen
- Lemon8 pusht foto’s, TikTok pusht video.
- De weergave van Lemon8 bestaat uit tegels net als Pinterest, TikTok geeft video’s weer die het hele scherm vullen.
- Lemon8 biedt caption templates aan, bij TikTok is dit open voor eigen invulling.
- Een caption op Lemon8 vereist minimaal 150, TikTok heeft dit niet
Helaas hebben we zelf de Lemon8 app nog niet kunnen testen omdat deze nog niet beschikbaar is in Nederland. Wel wordt verwacht dat dit op korte termijn zal gebeuren mede doordat TikTok onder de loep ligt vanwege de zorgen omtrent de veiligheid en privacy van het platform.
Wat we tot nu toe uit andere landen hebben gehoord over Lemon8 is erg positief. Het wordt omschreven als een rustiger platform. Velen zien het als een verademing vergeleken met TikTok en andere platformen waar vooral op short video’s wordt gefocust. Doordat de focus van Lemon8 zich op foto’s richt is de app rustiger en springt deze er dus positief uit.
Is Lemon8 interessant voor ondernemers?
Lemon8 kan net zoals andere social media platformen op verschillende manieren interessant zijn voor ondernemers.
Marketingkanaal
Net zoals elk social media platform kan het een goed marketing kanaal zijn. Vooral wanneer jouw business zich net als het platform focust op lifestyle onderwerpen en een jonge doelgroep aanspreek. Daarnaast kan de community building focus van Lemon8 interessant zijn om een loyale doelgroep te creëren op het platform.
Je kan er als ondernemer zelf voor kiezen om zelf actief te worden op het platform (persoonlijk of als bedrijf), maar je kan gebruik maken van influencers die actief zijn op het platform. Authenticiteit en gebruikers genererende content staan hoog in het vaandel bij Lemon8. Door samen te werken met influencers kan je hier als bedrijf goed gebruik van maken.
E-commerce integratie
Het platform ondersteunt productaanbevelingen en andere e-commerce functionaliteiten. Hierdoor kan je als ondernemer jouw producten rechtstreeks aan de gebruikers aanbieden. Dit kan helpen bij het stimuleren van de verkoop en het vergemakkelijken van de klantreis, van ontdekking tot aankoop.
Conclusie
Lemon8 is een interessant platform om in de gaten te houden. Als combinatie tussen pinterest en (het oude) Instagram is het een unieke speler in de markt tussen de huidige populaire social media platformen. Niet alleen voor gewoon gebruik is het een interssant platform maar door de marketing mogelijkheden in e-commerce integratie is het ook interessant voor ondernemers. Helaas is de Lemon8 App nog niet beschikbaar in Nederland. Hopelijk gaan we deze snel zien bij ons in de Apple Store en Google Play Store.