Selecteer een pagina

Inschrijven bij de KVK, wanneer moet het en hoe werkt het?

Als je wilt beginnen met ondernemen is het over het algemeen zo dat je jezelf moet inschrijven bij de KVK (Kamer van Koophandel). Dit is gevoelsmatig een grote stap, maar gelukkig valt het in de praktijk heel erg mee. In deze blog vertel ik je er alles over, zoals wanneer je je moet inschrijven, hoeveel het kost om jezelf in te schrijven en hoe dit in zijn werk gaat.

Wanneer moet je je inschrijven bij de KVK?

Als je iets voor jezelf begint hoef je jezelf niet altijd in te schrijven bij de KVK. Er zijn namelijk enkele criteria waar je aan moet voldoen:

  1. Je gaat als zelfstandige aan de slag en verkoopt producten of verleent een dienst. Of bent bezig met de voorbereiding hiervoor zoals het inkopen van producten.
  2. Je verdient geld aan de diensten die je verleent of met de producten die je verkoopt. Als jouw activiteiten winst opleveren dan ben je een onderneming. Doe je iets als hobby en maak je verlies of hou je hier in ieder geval geen geld aan over, dan hoef je je ook niet in te schrijven. Mocht je hier op een gegeven moment wel geld mee gaan verdienen, controleer dan even opnieuw of je aan alle criteria voldoet.
  3. Je levert goederen aan andere mensen dan alleen vrienden en familie.

Voldoe je aan al deze criteria? Dan is het tijd om je snel in te schrijven bij de KVK!

Twijfel je nog dan zijn er 4 extra vragen die je jezelf kunt stellen:

  1. Investeer je geld of tijd in je bedrijf of heb je personeel in dienst?
  2. Werk je vaak of voor langere tijd aan je eigen onderneming? Dit kan zowel elke week uren zijn of een keer per jaar veel uren als je een seizoensproduct of dienstverlening hebt.
  3. Heb je meerdere klanten of opdrachtgevers? Als je maar een opdrachtgever hebt kan het zijn dat je te maken hebt met schijnzelfstandigheid in plaats van dat je een onderneming hebt of ZZP’er bent.
  4. Bepaal je zelf hoe, waar en wanneer je je werk doet? Als ondernemer hoor je dit zelf te kunnen bepalen, ook als je ingehuurd wordt door een opdrachtgever.

Als je ook aan al deze voordelen voldoet moet je je sowieso inschrijven bij de KVK. Voldoe je niet aan alle criteria, maar wel aan veel, dan kan je altijd jouw situatie bespreken met het KVK Adviesteam, of bekijk onderstaande video van het ondernemersplein:

Wat kost jezelf inschrijven bij de KVK?

Als je jezelf inschrijft bij de KVK, schrijf je je in voor het handelsregister. Voor deze inschrijving betaal je eenmalig €80,10 inschrijfvergoeding. Verder zijn er geen extra kosten, maandelijkse of jaarlijkse kosten.

Hoe kan je jezelf inschrijven bij de KVK?

Tegenwoordig kun je jezelf eenvoudig online inschrijven als ZZP’er of eenmanszaak. Hiervoor ga je naar de inschrijfpagina van de KVK, doorloop je alle stappen en schrijf je jezelf in. Na je inschrijving maak je direct een afspraak met een KVK-kantoor bij jou in de buurt. Hier controleert een medewerker jouw inschrijving en je legitimatiebewijs, vergeet deze dus niet mee te nemen. Als je jezelf online hebt ingeschreven, een afspraak hebt gehad en hebt betaald ben je officieel ondernemer!

Wil je een bedrijf starten onder een andere rechtsvorm? Dan moet je een afspraak maken bij de KVK of een notaris voor de inschrijving, dit kan niet online.

Waar moet je rekening mee houden als je je inschrijft bij de KVK?

Het is belangrijk om te weten dat je na je inschrijving bij de KVK ook als ondernemer wordt ingeschreven bij de belastingdienst. De KVK geeft jouw gegevens namelijk voor je door aan de belastingdienst, hier hoef je zelf niks voor te doen. Wanneer je daar staat ingeschreven zal je hierover bericht krijgen. Nadat je bent ingeschreven is het uiterst belangrijk dat je elk kwartaal je btw-aangifte doet, dit is altijd verplicht ook als je geen omzet hebt gedraaid. Dit vergeten is zonde, want anders krijg je een boete (heb ik zelf helaas ook meegemaakt). 

Heb je nog meer vragen over het inschrijven bij de KVK? Of wil je juist weten hoe je jezelf kan uitschrijven bij de KVK? Stel je vraag dan in de comments!