Hoe moet je een btw-nummer aanvragen? Dit is een vraag die veel ondernemers hebben wanneer ze starten met hun eigen bedrijf. Gelukkig hebben wij het antwoord voor je. Het mooie is dat je het vaak niet eens zelf hoeft te doen. Als je je inschrijft bij de KVK vragen zij het btw-nummer voor je aan. Sta je niet ingeschreven bij de KVK? Lees dan snel verder hoe je zelf een btw-nummer kan aanvragen.
Btw-nummer aanvragen zonder KVK
Het kan zijn dat je een btw nummer wilt aanvragen zonder dat je een KVK hebt. Niet iedereen die een btw-nummer nodig heeft is per se een ‘echte’ ondernemer. Dat heeft te maken met de eisen die de KVK stelt voordat je gezien wordt als ondernemer. Zo moet je een dienst of product aanleveren, hier meer voor vragen dan de kostprijs en zaken doen met meer mensen dan alleen je familie en vrienden (ofwel deelnemen aan het economisch verkeer).
Waarom moet je een btw-nummer aanvragen?
Het hebben van een btw-nummer betekent dat je ondernemer bent voor de belastingdienst. De vereisten om ondernemer te zijn voor de belastingdienst en de KVK komen vaak overeen, maar dit is niet altijd zo. Als je ondernemer bent voor de belastingdienst moet je ook btw-aangifte doen. Dit laatste kan klinken als een grote opgave, maar het is vrij eenvoudig en doe je snel via de website van de belastingdienst. Ook heb je met de btw-aangifte het voordeel dat je bijvoorbeeld de btw kan aftrekken van bedrijfsinvesteringen, waardoor je als bedrijf minder belasting betaalt.
Wanneer kan je een btw-nummer aanvragen?
Je kan een btw-nummer aanvragen wanneer je gaat beginnen als ondernemer. Dit moet dan zelfs, daarom wordt dit ook voor je gedaan als je je gaat inschrijven bij de KVK. Als je je niet hebt ingeschreven, moet je alsnog bij de start van jouw carrière als ondernemer een btw-nummer aanvragen. Dan vertelt de belastingdienst je ook direct wanneer en hoe vaak je btw-aangifte moet gaan doen.
Waar kan je een btw-nummer aanvragen?
Vaak gaat het aanvragen van een btw-nummer automatisch via de KVK. Als je je inschrijft bij de KVK schrijven ze je ook direct in voor het handelsregister. Ook sturen ze direct jouw gegevens door naar de Belastingdienst. Aan de hand van jouw gegevens bepaalt die dan of je in aanmerking komt voor een btw-nummer.
Als je niet bij de KVK ingeschreven staat omdat je niet wordt gezien als ‘echte’ ondernemer kan het dus alsnog zijn dat je een btw-nummer nodig hebt. Als dit zo is, kan je deze zelf aanvragen via de website van de belastingdienst. Dit doe je door het formulier ‘Opgaaf startende onderneming’ in te vullen. Hiermee start je de aanvraag!
Hoe kan je een btw-nummer aanvragen?
Zoals in een eerdere alinea genoemd, kan je met behulp van het formulier ‘Opgaaf startende onderneming’ heel makkelijk je aanvraag doen. Dit formulier hoef je alleen maar in te vullen, te ondertekenen, afdrukken en versturen naar de Belastingdienst. Het versturen kan tegenwoordig eenvoudig en digitaal gedaan worden.
Voor ondernemingen met een vestigingsadres in het buitenland is er een apart formulier dat je moet invullen als je toch een btw-nummer wilt aanvragen. Dit is het formulier ‘Aanmelding Onderneming Buitenland’.
Hoe lang duurt het aanvragen van een btw-nummer ?
Je btw-nummer ontvang je vaak binnen 5 tot 10 werkdagen. Hierbij maakt het geen verschil of het gelijk met de inschrijving bij de KVK is gegaan of dat je het direct bij de Belastingdienst hebt aanvraagt. Het beste is om rekening te houden met 2 weken, ook al zal je hem vaak al eerder binnen hebben.
Om ervoor te zorgen dat je je btw-aangiften eenvoudig en goed invult kan het helpen om een online boekhouding bij te houden met een boekhoudprogramma voor ZZP’ers.