Hoera! Je hebt een nieuwe website live gezet. Na lang werken, veel overleggen met jouw WordPress bureau en misschien zelfs een beetje stress is het eindelijk zover. Maar klaar ben je nog niet. Een website moet namelijk worden onderhouden. Heb je geen idee waar je moet beginnen? Niet getreurd! In dit artikel geef ik je .. tips voor het onderhouden van je website. Lees nu verder!
First things first: voldoen aan de wettelijke vereisten
Er is veel te doen rondom online veiligheid. Het is wettelijk verplicht om te voldoen aan de eisen van de AVG privacy wet. In deze wet staat dat je de bezoeker toestemming moet vragen om data te verzamelen en tevens een privacyverklaring moet hebben opgenomen op je website.
Werken aan je online vindbaarheid
Nu je website live staat is het zaak om te werken aan je online vindbaarheid, oftewel je branding marketing. Dit kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door advertenties. Grofweg zijn er drie kanalen die je kunt inzetten: social media marketing, SEO en SEA. Social media marketing spreekt voor zich, dit betreft alle social media platformen zoals TikTok, Snapchat, Facebook, Instagram, Youtube & LinkedIn. Uiteraard maak je een selectie van platformen, aangezien je moet segmenteren. Met SEO werk je aan je organische vindbaarheid, door geoptimaliseerde content en linkbuilding in te zetten. Met SEA worden advertenties in het Google netwerk bedoeld, dit kunnen zoekadvertenties, display advertenties of zelfs Google Shopping advertenties zijn.
Blijf je website ontwikkelen
Je website is nooit af. Blijf altijd nieuwe content toevoegen en je huidige content updaten. Zo blijft je website interessant voor je bezoekers, maar ook voor de zoekmachines. Wanneer je een WordPress website hebt is het belangrijk om de plugins te blijven updaten en je kunt zelfs af en toe aanpassingen in je thema doorvoeren. Alles om de website te blijven door ontwikkelen.
Maak een Google mijn bedrijfsprofiel aan
Je hebt zelf vast ook wel eens naar een specifiek bedrijf gezocht in een zoekmachine. Wanneer dit het geval is dan zie je aan de rechterzijde van de zoekresultaten het Google Mijn Bedrijf profiel. Hier vind je informatie over het bedrijf, foto’s, de locatie (op Google Maps) een link naar de website en zelfs de mogelijkheid om direct contact op te nemen. Dit straalt betrouwbaarheid uit en zorgt dat bezoekers direct naar je website of fysieke locatie gaan. Dit is niet per se een tip met betrekking tot het onderhouden van je website, maar is wel belangrijk om goed geregeld te hebben.